Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Akt o rynkach (DMA) oraz akt o usługach cyfrowych (DSA) - artykuł PARP

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Magdalena Zwolińska | 2022-07-13 16:11:19
dma, dsa, zmiany w prawie

Zachęcamy do lektury artykułu przygotowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, w którym przeanalizowano Akt o rynkach oraz Akt o usługach cyfrowych i ich wpływ na działalność przedsiębiorców.

Rewolucja w sieci – właśnie tak w kilku słowach można zbiorczo określić akt o rynkach (DMA) oraz akt o usługach cyfrowych (DSA). Mają one pełnić funkcję wyczerpującego kodeksu świadczenia usług w sieci, przedmiotowo dotyczącego przede wszystkim sieci społecznościowych, platform zakupowych i innych platform online, których działalność dotyczy obywateli Unii. Ostatni raz ze zmianami na taką skalę mieliśmy do czynienia sześć lat temu, w erze przygotowań do RODO, to jest ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jak tym razem zmieni się rzeczywistość przedsiębiorców oraz jak możliwie najlepiej przygotować się do nadchodzącej reformy w sieci? Niniejszy artykuł odpowiada na to pytanie, omawiając najważniejsze praktyczne aspekty nadchodzącego wejścia w życie dwóch aktów, które w zamyśle mają w sposób pionierski uporządkować Internet.

Akt o rynkach cyfrowych (DMA)

21 marca 2022 r. Parlament i Komisja doszły do porozumienia w przedmiocie nowych zasad unijnych mających na celu ograniczenie siły rynkowej dużych platform online. Mowa o rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym, czyli wspomniany wcześniej akt o rynkach cyfrowych (ang. Digital Markets Act, DMA)[1]. Regulacja ta ma zapewniać bezpieczeństwo w sieci poruszających się po niej użytkowników znajdujących się na terenie UE, a także umożliwiać Komisji prowadzenie śledztw dotyczących praktyk na rynkach cyfrowych i karanie tych niedozwolonych[2]. Na celowniku są przede wszystkim duże firmy świadczące „podstawowe usługi platform”, w tym sieci społecznościowe oraz wyszukiwarki[3]. W ocenie Komisji, to właśnie te kategorie przedsiębiorców są najbardziej podatne na nieuczciwe praktyki biznesowe, podczas gdy ich obowiązkiem powinno być stanie na straży rynków cyfrowych. I to właśnie do pełnienia tej roli ma ich zobowiązywać DMA. Akt wejdzie w życie w ciągu dwudziestu dni od publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, a przepisy zaczną obowiązywać już sześć miesięcy później[4].

DMA – kogo dotyczy?

Należy w tym miejscu podkreślić, że akt o rynkach cyfrowych nie będzie obejmował wszystkich przedsiębiorców świadczących usługi w sieci. Przepisy przewidziane wspomnianą regulacją dotyczyć będą firm świadczących „podstawowe usługi platform” o kapitalizacji rynkowej na poziomie co najmniej 75 miliardów euro lub rocznych obrotach w wysokości 7,5 miliarda euro[5]. Jeśli zaś chodzi o kategorię „strażników dostępu” przewidzianą przez DMA, nie wystarczy być administratorem platformy społecznościowej czy wyszukiwarki, aby wpisać się w tę kategorię. Progiem wejścia jest tutaj liczba użytkowników – co najmniej 45 milionów użytkowników końcowych miesięcznie w Unii Europejskiej oraz 10 tysięcy użytkowników biznesowych w skali roku[6]. Powyższym kryteriom przyświeca cel zwiększenia kontroli nad działalnością kluczowych graczy na rynku tech oraz adtech, a więc tych, które wykazują się silną, stabilną pozycją ekonomiczną, znaczącym wpływem na rynek wewnętrzny i działalnością na terytorium co najmniej kilku krajów członkowskich[7]. Nie bez znaczenia będzie również pełnienie roli pośrednika, to jest łączenia dużej bazy danych użytkowników z podmiotami trzecimi świadczącymi inne usługi[8]. Powyższe wynika wprost z artykułu 3 ust. 1 projektu DMA, przy czym szczegółowe przesłanki spełnienia kryteriów kwalifikacji dostawcy podstawowych usług platformowych jako strażnika dostępu określa art. 3 ust. 2 DMA[9]. Należy podkreślić, że projekt rozporządzenia z pewnością ulegać będzie zmianom w przedmiocie dokładnych parametrów tychże kryteriów, co widać już na przykładzie rozbieżności pomiędzy brzmieniem projektu stanowiącego przedmiot wniosku a informacjami przekazywanymi w komunikatach prasowych Komisji.

Akt o usługach cyfrowych (DSA)

Z kolei dnia 23 kwietnia bieżącego roku Komisja Europejska doszła do politycznego porozumienia z krajami członkowskimi Unii Europejskiej w sprawie propozycji aktu o usługach cyfrowych (DSA) z grudnia 2020 r.[10] Jak podkreślono w oficjalnej informacji prasowej wystosowanej przez Komisję, „DSA ustanawia bezprecedensowy nowy standard odpowiedzialności platform internetowych za nielegalne i szkodliwe treści”[11]. Co więcej ma on zapewnić użytkownikom sieci wzmożoną ochronę ich oraz ich praw podstawowych, a także wspierać rozwój mniejszych platform poprzez ujednolicenie cyfrowych regulacji na rynku wewnętrznym. Przepisy aktu o usługach cyfrowych zaczną obowiązywać 1 stycznia 2024 r. lub po 15 miesiącach od momentu wejścia w życie, przy czym zastosowanie będzie miała późniejsza data.

DSA – kogo dotyczy?

Akt o usługach cyfrowych przedmiotowo skupia się na przedsiębiorcach świadczących usługi online o charakterze pośredniczącym. Chodzi tu przede wszystkim o:

1) usługi pośrednictwa oferujące infrastrukturę sieciową;

2) usługi hostingowe;

3) platformy internetowe skupiające sprzedawców i konsumentów;

4) bardzo duże platformy internetowe stwarzające szczególne ryzyko rozpowszechniania nielegalnych treści oraz wyrządzania szkód społecznych[12].

Przepisy szczególne mają obejmować platformy docierające do ponad 10% z 450 milionów konsumentów w Europie[13], a dla małych firm i mikro przedsiębiorców przewidziane zostaną obowiązki „wprost proporcjonalne do ich możliwości i skali, przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedzialności”[14]. Z dużym prawdopodobieństwem każda firma, która podlegać będzie aktowi o rynkach cyfrowych, będzie również podmiotem obowiązków wynikających z DSA, przy czym odwrócona sytuacja nie stanowi reguły. Innymi słowy, omawiany tutaj akt o usługach cyfrowych skupiać się będzie zarówno na dużych, średnich, jak i małych biznesach, podczas gdy DMA dotyczy przede wszystkim największych technologicznych graczy.

 

(...)

Karolina Kaim

specjalistka ds. własności intelektualnej oraz trendwatchingu, współpracuje z organizacjami ze świata kultury oraz startupami technologicznymi

 

Zainteresował Cię powyższy fragment? Cały artykuł dostępny jest bezpłatnie na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Zachęcamy do lektury!

 


[1] Komisja Europejska, Wniosek – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (akt o rynkach cyfrowych) z dnia 15.12.2020 r., 2020/0374; data dostępu: 04.05.2022 r.

[2] Oprac. zbior., Deal on Digital Markets Act: EU rules to ensure fair competition and more choice for users, data dostępu: 12.05.2022 r.

[3] Op. cit.

[4] Op. cit.

[5] Op. cit.

[6] Op. cit.

[7] Oprac. zbior., The Digital Markets Act: ensuring fair and open digital markets, data dostępu: 08.05.2022 r.

[8] Op. cit.

[9] Komisja Europejska, Wniosek – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (akt o rynkach cyfrowych) z dnia 15.12.2020 r., 2020/0374, data dostępu: 04.05.2022 r.

[10] Komisja Europejska, Wniosek – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) i zmieniające dyrektywę 2000/31/WE, 2020/0361, data dostępu: 04.05.2022 r.

[11] Oprac. zbior., Digital Services Act: Commission welcomes political agreement on rules ensuring a safe and accountable online environment, data dostępu: 10.05.2022 r.

[12] Oprac. zbior., The Digital Services Act: ensuring a safe and accountable online environment, data dostępu: 08.05.2022 r.

[13] Op. cit.

[14] Op. cit.





Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw

ActCAD 2022 PRIME

ActCAD PRIME to nowoczesne oprogramowanie 3D CAD z funkcjami BIM. Rodzimymi formatami plików Act...
Polska - Grodzisk Mazowiecki 2022-07-20 Dodał: Mariusz Ostrowski IT/ICT, Transport i logistyka, Architektura, Budownictwo, Budownictwo i architektura Zobacz ofertę

intermedialna.pl Blog

Oferta przeznaczona dla firm zainteresowanych artykułem sponsorowanym na blogu intermedialna.pl
Polska - Swarzędz 2022-04-26 Dodał: Wojciech Fedczyn IT/ICT, Pozostałe branże Zobacz ofertę

Matula Kancelaria Prawna

Oferujemy kompleksową obsługę prawną spółek, osób prowadzących działalność gospodarczą i osób fiz...
Polska - Wrocław 2016-04-22 Dodał: Użytkownik Zdrowie i medycyna, Doradztwo/consulting/edukacja, Handel, IT/ICT, Usługi finansowe Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert